Yine Bitti!

Deneyimsel Tasarım Öğretisi

Yine Bitti!

Kapıdan hızlı bir şekilde dışarı çıktı. "Feryal nereye böyle?" "Ablacığım gelince anlatırım, hemen çıkmalıyım." demesiyle kapıyı kapatması bir oldu. Heyecanla merdivenleri ikişer ikişer indi. Aradan az bir zaman geçmişti ki kapı çaldı. Feryal, gözleri dolu dolu kapıda bekliyordu, ablasına sımsıkı sarıldı. Hıçkıra hıçkıra ağlamaya başladı. Ablası bir şeylerin yolunda gitmediğini anlamıştı. Birlikte balkona geçtiler. Eli yüzü bembeyaz kesilmişti "Neyin var canım? Anlat artık." Feryal anlatmaya başladı.

"Murat geldi, beni acil yanına çağırdı. Hiçbir açıklama yapmadan 'Bitti!' dedi. Şok oldum, bir türlü anlam veremedim. Biliyorsun ilk zamanlar her şey güzel gidiyordu. Sonra ilgisi yavaş yavaş azaldı, eskisi gibi aramamaya başladı. O aramayınca, ben daha çok aramaya başladım. Ben onunla ilgilendikçe eskisi gibi olacağız zannettim. Daha da kötüye gitmeye başladı her şey. Şimdi de gelmiş 'Bitti!' diyor. Ben yine aynı şeyi yaşıyorum abla, yine aynı şeyi yaşıyorum!"

Ablası ne diyeceğini bilemedi. Bu Feryal’i kaçıncı dinleyişi ve teselli edişiydi. Feryal de probleminin sebebini bulamıyordu. Zaten problem de buydu.

Deneyimsel Tasarım Öğretisi

Her insan ilişkisinde mutlu olmak ister. Ancak ilişkiler de insanlar gibidir, zamanla değişir. Yaşlanır, yorulur, sağlığını kaybeder, güçsüzleşir ya da olgunlaşıp daha da güçlenir.

İnsan, ilişkilerinde ya değişir ya dönüşür. Peki, bu değişimleri insan kontrol edebilir mi? Hedef belirleyip daha iyiye doğru giden bir dönüşüm var mı? 

İnsan hedef doğrultusunda hareket edebildiğinde daha iyi ilişki kurabilir. Peki sadece isteğine göre hareket edince neyle karşılaşır?

 "Yeter ki beni sevsin." isteğiyle yapılan her hamle ilişkiye zarar verir. Sadece ilişkiye değil, insana da zarar verir.

Feryal ilişkilerinde sürekli aynı hataları yapıyordu. En acısı da hata yaptığının farkında değildi. İnsanoğlu aynı hataları yaparak karşılaştığı sonuçlara "Bu benim kaderim." der. Bazen de "Kötü niyetli insanlar hep beni buluyor." olur o cümleler. 

Oysa hayatın insan seçmeyen kuralları vardır. Kuralların dışına çıkmak insanı mutsuz eder.

Yaşadıklarımızdan olumlu ya da olumsuz çıkarımlar yaptığımızda karşılaştığımız sonuçlar da değişir. Çünkü sebepler değiştiğinde sonuçlar değişir. Aynı sebepleri oluşturup farklı sonuçlar bekleyen insan hayal kırıklığına uğrar. "Ben nerede hata yapıyorum?" diyebildiğinde problemini görmeye başlar.

İyi ilişkiler için deneyim transferi yapmak gerekir. Kendi hayatından ya da başkalarının hayatından. Çünkü insan iyi ilişkiler kurabildiğinde mutlu olur. 

İnsanoğlu ilişkilerinde hatalarına bakarak deneyim transferi yapabilir. Zor olsa da kendi hatasına bakabilmek ve doğruyu bulabilmek çok kıymetli bir deneyimdir. Ayrıca başkalarının hayatına bakarak da ders çıkarabiliriz. Başarılı veya başarısız olmuş hayatlardan ders alabiliriz. Ama görebilmek için önce bakmak gerekir. Bakmak da tek başına yeterli değildir. Asıl algılamaya ihtiyaç vardır. 

Süregelen hatalarım varsa belki de hayat benden bir davranış değişikliği bekliyor olabilir mi? 

&

Deneyimsel Tasarım Öğretisi tutarlı, uygulanabilir, anlaşılabilir, faydalı bilgilerle hayatımızı kolaylaştırmamızı sağlar. Bu bilgilerle insan ailesiyle, arkadaşlarıyla, müşterisiyle nasıl daha etkili bir iletişim kurabileceğini öğrenir.

Yorumlar

  1. İlişkilerimizde dengeyi bulmak ve ona göre hareket etmek çok önemli...

    YanıtlaSil
  2. Hayat, herşeyi deneme yanılma yöntemiyle öğreneceğimiz kadar uzun ve kıymetlisiz değil... Doğru deneyimleri hayatımıza transfer edebilmemiz dileğiyle...

    YanıtlaSil
  3. “Ben nerede hata yapıyorum?”
    Sorusunu sormalı insan kendine…

    YanıtlaSil
  4. Süregelen hataları farkedip, davranış değişikliği için gerekli bedelleri ödemek kolay olmuyor ama ödeyebilirsek, kendi hayatımızı bir üst level'da yaşabiliyoruz. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. İnsan ilişkilerinde karşısındakini değiştirmeye çalışırken kendisi dönüşür :)

    YanıtlaSil
  6. Sebepler değişmedikçe sonuçlar aynı olacak👏 Bir çok strateji olan bir yazı kaleminize sağlık 🪻

    YanıtlaSil

Yorum Gönder